škola paraglidingu

Austrália 2008 II.

E-mail Vytlačiť PDF

29. 2. 2008

Ráno sa balíme s úmyslom odchodu do Manilly.

O 10:30 odchádzame na briefing, aby sme sa uistili, že dnešný deň zrušia. Na naše prekvapenie všetkých posielajú na inú štartovačku vzdialenú asi 60km. Máme to po ceste do Manilly, tak tam zájdeme, hovoríme si.
Na kopec sa dostaneme okolo 13h. Boli sme milo prekvapení, na štarte slabí vetrík, sem-tam závan, kopec má prevýšenie sotva 100m.

Organizátor vypisuje 74km disciplínu cez 2 otočné body po vetre, paradoxom je, že na úseku asi 25km nesmieme prekročiť výšku 1372m. Toleranciu dali 100m a to kôli CTR .
Termické podmienky vyzerajú super, pod štartom sledujeme preháňajúce sa dustdavily na suchých poliach.Organizátor otvára okno 13:20, takže okamžite naskáču piloti do vzduchu. So zachytením niektorí nemajú problém, iní zase áno /ako ja a partička asi 30-ich pilotov /. Vo vzduchu nie je nič a všetci mieria na zem→ to si Peťo pekne vytáča nad štart. Ale mu závidím, v poslednej chvíli sa od partičky oddeľujem a letím o 90stupňov od partičky, to mám nad zemou asi 60m. Na počudovanie nachádzam termickú bublinu asi 15m nad zemou. Nič príjemné v týchto končinách, nepustím ju a z celej partičky sa pekne zdvíham, po chvíľke sa ku mne pripája aj Peťo a spolu letíme na štart a otočák, stupáky musíme opúšťať už v 1300m, lebo sú široké a ťahajú hore.

Po chvíli sa dostávame na čelo pelotónu a asi po 25-om km konečne dotáčame základňu 2200m. Pripoja sa k nám asi 8. piloti a spoločne letíme ďalej. Mraky sa tratia a vietor silnie, ale po zemi vidno preháňajúce sa minitornáda, ktoré idú do výšky až 1000m.
Na 50-om km sa strasieme niekoľkých pilotov a letíme už len štyria do cieľa. Máme asi 15km a výšku okolo 1000m. Jeden borec to riskne a letí na cieľ, my vyňucháme silný stupák a behom chvíľky si dotočíme asi 400m. Letíme našľapnutí na cieľ, borcovi risk vyšiel a do cieľa prilieta ako 1., ja tlačím na pílu čo to dá a tak končím ako 2., Peťo 3.
V cieli je len 8 borcov, čo je málo a tak po dneštnom dni je Peťo na perfektnom 2. mieste, ja som sa posunul na 19 miesto.
Všetko bude záležať ako zajtra poletí Peťo, ja som z hry vonku, tak si skúsim aspoň taktiku a budem sa držať úplne vpredu v tej bezoblačnej termike.

1. 3. 2008

Ráno sa prebúdzame do nádherného dňa, po briefingu sa vyráža na kopec v Brighte.

Na štarte nie je žiaden vietor, po štartovačke sa už okolo obeda preháňajú dustdevily. Okno je otvorené o 12:30, štart o 13:30. Organizátor vypisuje 84km disciplínu cez 1otočný bod.

Škoda, že je zase bezoblačný deň, je to disc. ušitá pre domácich pilotov. Po štarte ihneď nasadzujeme a letíme na čele. Peťovi tempo moc nevyhovuje a uberie plyn, ja som úplne v čele no na 30-om km sa rozhodnem letieť cez veľký masív Buffalo a to sa mi stáva osudným. Z 2200m po 5km v obrovskom klesáku sedím na zemi, nedokázal som z neho vyletieť a bol som rád, že som doletel na nejakú lúčku. Jasné, že všetci ostatnýí oblietavali Bafalo 4km a pekne leteli ďalej. Peťovi sa darí a letí s pomalou skupinkou, z ktorej dostal skoro osýpky. Nakoniec sa mu s veľkými problémami darí doletieť do cieľa, síce o niečo pomalšie ako prvým trom borcom, ale nakoniec to v pohode stačí na tretie miesto.
Ja som nakoniec celkovo niekde úplne na chvoste. V tímoch si odnášame pekné DRUHÉ miesto.
Večer je veľká párty s vyhlasovaním výsledkov, na ktorej je obrovské množstvo ľudí a zase si lámu jazyk na mene Vyparina a Slovensko.
Australia 2008 IIAustralia 2008 IIAustralia 2008 II
Peťo je šťastný, po neúspechoch v minulom roku si to už zaslúžil.
Ospravedlňujeme sa za neskoré zverejnenie reportáže, ale internet tu funguje veľmi sporadicky a iná možnosť v tomto mestečku nie je.
Ozveme sa zase z Manilly s nejakým možno dlhým preletom.

2. 3. 2008
Opäť Manilla

Do Manilly sme došli okolo polnoci, ešte sme vybavili zopár telefonátov cez Skype v meste a odchod do pripravených postelí u našich domácich.

Ráno sme sa zvítali s domácimi, dozvedeli sme sa priebeh rogalistických pretekov, ktoré sa tu minulý týždeň uskutočnili→počasie mali veľmi zlé, ale aj tak dokázali odletieť 5 platných kôl-pod skoro zatiahnutou oblohou s občasnými prehánkami. To hovorí o obrovskom potenciáli tohto miesta-fakt neuveriteľné!!!! /aj my sme mali takýto deň tu v Manille, kedy by som nedal nič za to , že sa dnes odletí minimálka........ a letelo sa ponad 100km-uff../.
Počasie vyzerá veľmi sľubne, takže okolo 12:00 prichádzame do kempu u Godfreya /pod kopcom/ a frčíme s nejakými televíznymi producentmi z Brisbane /ktorí tiež lietajú-a dobre, hej jeden z nich je Slovinec a druhý Švéd/ na Mt. Boarah.
Podmienky na štarte sú slabé, nikomu sa nedarí zdvihnúť viac ako 100m nad štart, obloha je beznádejne prázdna-bezoblačná. Ešte chvíľu vyčkávame a okolo 14:00 štartujeme.

Po polhodinke trápenia sa zachytávame v silnejšej bubline, ktorá nás vynáša do cca 1700m a keďže fúka 17km/hod S, tak to hneď hodíme za kopec, kde sa v psej výške zachytávame nad pooraným poľom-tie dnes fungujú skoro bezchybne.
Ešte jedno zberanie húb, ale aj to sme zvládli a ďalej to je už iba nádherný let s krásnym výhľadom na okolitú krajinu. Okolo 18:00 termika začína tíchnuť a ja sadám na 120km, Števo o čosi skôr.
Rýchlo balím padák a už mám super stop až do Manilly, kde prichádzam okolo 20:00, dávam si chladené pivko a rozoberám so Števom dnešný let.

4. 3. 2008
prelet v bezoblačnej termike

Ráno ako každé iné, úplne jasno. Zopár úprav na padáku, drobné doladenia sedačky a poďme na kopec.
Zase bezoblačný deň, štartujeme okolo 13,30hoh. Zachytenie na kopci nám robí problémy a my opúšťame kopec iba s výškou 1450m. Za kopcom sa chytáme nad pooraným poľom vo veľmi slabom stúpaní, bumík, ktorý k nám prilietáva to vzdáva a sadá na zem.

Dotáčame celkom peknú výšku 2000m. Letíme smerom sever, jemne východne ako so zaviazanými očami, žiaden mrak. Termika sa postupne stáva výživnejšou a Peťo točí krásny 7m/s stupák.
Pravdepodobnosť hľadania stupákov sa v takomto počasí znižuje, ale vo dvojici nám to ako tak ide. Postupne sa dostávame aj vyššie okolo 2400-2500m, čo je rozhodne lepšie.
Okolo 18hod vidíme mestečko, je to Varialda. Nemáme inú možnosť, musíme sadnúť pri meste a skončiť tento prelet aj keď máme ešte dosť výšky. Myslíme si, že sa dá ešte hoďku letieť, ale bez zvozu v noci niekde na poli to by bola katastrofa.
Australia 2008 IIAustralia 2008 IIAustralia 2008 II
Nakoniec nám to dalo pekných 140km.
Sadáme na miestnom ihrisku.
Miestny starší opravár nás odváža na strašne starom aute na križovatku do mestečka, odkiaľ sa pokúsime niečo stopnúť. Žiadne auto nejde ďalej ako 15km niekde na farmu.
Ruksaky na plecia a hybaj do motelu, ktorý je od nás len kúsok. Cena za noc je tu strašne vysoká- 50dol za jedného. Našťastie majú plno, ale majiteľ videl na našich tvárach nespokojnosť, zdvihol telefón a vybavil nám nocľah v Royal hoteli za 17dol. Dokonca nás tam aj odviezol→ neuveriteľné.
Hotel starý ako vo westernovke, v bare si dávame pivko a rozprávame s miestnymi borcami, nakoniec nám majiteľ na pamiatku dá čapice a objedná po pive.

Ráno 7,45 sadáme do autobusu a odchádzame do Manilly.

5. 3. 2008

V Manille sme už o 10hod, navaríme si super obed, čo iné ako steak a o 13hod sme na štarte.

Mne sa podarí v tom fučáku odletieť malý, okolo 60km fai troj, Peťo unavený po včerajšku kašle na to a pristáva pod kopcom
6.3.08 štvrtok
Od miestnych sa dozvedáme, že v Austrálii bol v stredu uletený nový svetový rekord na rogale a to 570km, z Gold Coastu mesta blízko Brisbane. Je to nádherné turistiské centrum, že vraj najkrajšie v Austrálii.
A keďže máme pozvanie od miestneho borca priamo do Gold Coastu, neváhame a vyrážame.
Je to 600km cesty cez hory a náhorné plošiny, večer okolo 9h sme na mieste. Ruský priateľ Ivan aj so svojou veľkou rodinou nás už čaká.
Vo svojom skromnom príbytku na kopci s výhľadom na celé mesto na ploche 5ha stojí skromný domček s obrovským bazénom, to muselo stáť peňazí, uf....
Ráno sa prebúdzame do pekného dňa a už o 8.30h vyrážame na štart. Štartovačka je asi 20km od mora, hneď pri hlavnej ceste. Miestneho rogalistu Little Johna - „rekordéra“ už snímajú televízne spoločnosti zo zeme aj zo vzduchu. Asi 4 vrtuľníky.
Australia 2008 IIAustralia 2008 IIAustralia 2008 II
Žiaden vietor, domáci štartujú pred 10hod, no nedarí sa im zdvihnúť a len tak poletujú hore dole. My štartujeme po 10h a akurát to začína fungovať, no odletieť sa nedá→ nízko mraky a vo vnútrozemí bez oblakov, tak si uletíme len 40km trojuholník a o 13hod už sedíme na štarte. Začína bríza od mora.
Sadáme do auta a poďme na krásne piesočné pláže. To je nádhera - sme omráčení, mysleli sme si, že čosi také tu nemôže existovať - o chvíľu sa už bláznime na vlnách oceánu ako malé deti.

8.3.08 sobota

Ráno už mastíme na štart, ale silno fúka. Miestni borci balia a idú na inú štartovačku asi 15km vzdialenú, sadáme a ideme za nimi.
Štartujeme okolo 11h, chytáme sa a odlietavame na trať za miestnymi. Počasie super, mrakov veľa, len akosi to slabo funguje. Posúvame sa veľmi pomaly.

Veľa domácich pristáva na 50-om km, no my letíme ďalej. Peťo sadá na 90-om km, mne sa darí a
doletím okolo 130km. Silný vietor a bezoblačno ma posadí na zem už okolo 15:30. Škoda, že to počasie nevydržalo→ mohlo to byť o dosť viac.
Nádherný deň

9.3-15.3. 2008

Tento čas sme si vyhradili na cestovanie, kúpanie, nákupy a oddych - náááádhera !!!!
Austráliu opúšťame plní dojmov a naozaj spokojní, v hlave sa premietajú spomienky na nezabudnuteľných ľudí, krajinu, zvieratá ------skutočnosť predčila očakávania, čo sa stáva len zriedka.

Rekapitulácia:

• strava-300sk/deň
  • auto-400sk/deň

Hodnotenie: 1A* a to ani trošku nepreháňam
Odporúčam naozaj každému lietaniachtivému pilotovi alebo milovníkom nádherných pláží.

Posledná zmena ( Štvrtok, 21 Máj 2009 20:04 )