škola paraglidingu

You are here:

PWC TURECKO 2009

E-mail Vytlačiť PDF

Do Tureckého Pamukkale , ktoré bude od 1.6.-6.6. dejiskom kola Svetového pohára, sme sa dostavili v zložení: Miro Matovič, Adam Žemba, Štefan Vyparina a Peter Vyparina. Cesta trvala trošku dlhšie, kvôli naplánovanej zastávke v Istanbule, kde sme strávili zopár hodín obdivovaním kultúrnych pamiatok tohto bezpochyby zaujímavého mesta.

Kúpeľné mestečko Pamukkale je vzdialené 20 km od Denizli, neďaleko /180km/ od Antalye. Sú to najznámejšie Turecké kúpele s neskutočnou scenériou vytvorenou teplými vápenatými prameňmi, ktorých tu je  neúrekom. Táto termálna voda s vysokým obsahom vápnika vytvorila nádherné biele vrchy, ktoré sú svojou štruktúrou identické s našimi vápenatými jaskyňami. Keď tadiaľ cez slnečný deň prechádzate, musíte prižmúriť oči, pretože tá beloba vápenca s trblietavými odrazovými plôškami je všade a odráža tak neskutočne veľa svetla, ktoré oslepuje ako reflektor.

Piatok 29.5.09 – Otvárací ceremoniál

Ubytovali sme sa v úplne novom hoteli Tripolis *****, kde sme ako účastníci PWC dostali neskutočne nízku cenu za all inclusive. Takže konečne vieme, ako si žijú „pracháči“ – poviem vám, že je to tu veľmi príjemné, hoci my si to tu asi veľmi neužijeme, pretože ráno o 9:00 už musíme padať na kopec a do hotela sa zvyčajne dostaneme určite až po 20:00, kedy si unavení ľahneme spať.

„Dnes sa nelieta“ oznamuje nám organizátor „skvelú“ novinu. Že vraj majú vojaci zasa nejaké cvičenie či čo....

Organizátori na dnes poobede naplánovali OPEN CEREMONY- kedy sme sa povinne

promenádovali na hlavnom námestí v Denizli /to nás takto stále ukazujú ľuďom, ktorých to vôbec nezaujíma a robia kolo toho veľkú parádu....../. Unavení povinným pochodom sa dostávame okolo 20:30 do hotela, kde si dávame chutnú večeru.

Sobota 30.5.09-Tréningový deň

Ráno niekoľko dĺžok /alebo ako to nazvať, keďže bazén je v tvare chodidla/, potom raňajôčky a pálime na kopec-je to hlavný štart, ktorého meno vám prezradím neskôr/keďže ho zatiaľ nepoznám/. Počasie klasika úplne jasno, sem-tam nejaký cirrus a tak do 35 st. Na štart, ktorý sa nachádza vo výške okolo 1600mnm sa dostávame asi po hodine jazdy autobusom. Na štarte sa nalepujú čísla na padáky a vypisuje sa tréningová disciplína o dĺžke okolo 60km. Avšak medzičasom sa obloha úplne zakryla hustý cirrusom, takže slniečko nie je takmer vidieť a vyhliadky na silné stúpania sú naozaj zlé. Ale aj napriek tomu sa asi 20 pilotov vydáva na trať a letí vypísanú tréningovku. Ostatní si poletujú v okolí s hlavným cieľom „pristáť čo najbližšie pri hoteli“, čo sa kľudne aj nemusí podariť, keďže pod štartom je podlaha v 1000mnm a treba preletieť asi 5-6 km dlhé plató, kým to začne zase padať dole do Pamukkale/300mnm/. Nakoniec sa do cieľa podarilo dostať asi 10 pilotom na čele s Pištom. Dostupy boli okolo 3200-3400m a stúpania tak do 5m/s/že vraj – ja som mal max. 2m/s/

Večer registrácia a zajtra už naostro. Uvidíme, čo na to počasie, lebo večer začal svižne pofukovať severáčik a na oblohe sa objavili rozpady obrovských CB.

Nedeľa 1.6.09- Prvý súťažný deň

Ráno otváram fľašu s vodou a keď vidím, aká je spľasnutá, je mi jasné, že tlak stúpol a to riadne J. Vonku je úplne jasno a tak vyhliadky na dnešný deň sú naozaj veľmi optimistické. Dávame ranný bazén na prebudenie, rýchlo raňajky a bežíme k vývozovým autobusom, ktoré nás dopravujú na štart. Organizátori sa prekonávajú a na desiatu nám na kopci pripravujú barbecue. /keď som videl ako igelitovými taškami a PET fľašami rozpaľovali drevné uhlie-tak ma prešla chuť/. Okolo 12:30 naskakujú prvé kumuly, ktoré hovoria

jasnou rečou „dnes to bude nádherný termický deň“ a aj bol. Dostupy do 3900m, stúpania do 8m/s-naozaj pekné. Task commitee si na nás pripravila 82km dlhú disciplínu cez 4 otočné body – bol to v podstate plochý trojuholník s cieľom v Pamukkale. Podmienky boli super a tak sa dnes do cieľa dostáva okolo 100 pilotov na čele s Venezuelčanom Mchaelom Von Wachter, za ním dolieta ako druhý Jassen Savov z Bulharska, ktorému sa záverečné riskovanie vyplatilo, 3. dolietava Urban Valič zo Slovinska. Z našich doleteli dnes všetci !!! najlepšie Pišta, hneď za 1. partičkou za ním o 2 min Peťo,  potom Adam a Miro. Veľká škoda Pištovho zaváhania na štarte – bol by dopadol určite lepšie. V cieli bolo okolo 40 st, takže sme rýchlo balili a šup do bazéna.

Pondelok-1.6.2009-medzinárodný deň detí

Takže týmto chceme pozdraviť všetky detičky /aj Miška a Timka Smile/

Dnes je scenár obdobný ako včera, akurát že je trošku vetra. Vyvážame sa autobusmi na štart, kde nám miestne devy pripravujú miestnu špecialitu-je to placka plnená zemiakmi, neznie to nejako super, no výsledok bol taký, že sa po plackách iba zaprášilo. Organizátori dnes vypisujú 89 km dlhú disciplínu, s otočákom hlboko v rovinách, takže to v cieli aj tak vyzeralo.

Do cieľa dnešnej disciplíny sa dostáva okolo 40 pilotov 1.Charles Cazaux,  2.Martin Brunn, 3.Primož Podobnik. Z našich najlepšie Peter Vyparina, Adam Žemba, Štefan Vyparina a nakoniec Miro Matovič. Pišta letel 70% trate úplne vpredu, no zlá voľba trasy na posledný OB, keďže nemal nikoho pred sebou, ho stála spolu s Urbanom Valičom čas /obidvaja doleteli do cieľa minútu po zatvorení cieľa/. Medzi nami – organizátori dali na 90 km task iba 3,5 hodiny......podľa mňa to trošku pos...ali.  Adam si dnes viedol veľmi dobre-letel vpredu, no nakoniec zariskoval a sadol 4km pred cieľom. Smoliarmi dnešného dňa boli Mirko Matovič a Alijaž Valič, ktorým sa podaril boomb out-jednoduch stiekli z kopca spolu s ďalšími „šťastlivcami“. výsledky tu

Utorok-2.6.2009

Ešte zopár slov ku včerajšku...Dostupy okolo 3600m, stúpania do 8m/s bez výrazných turbulencií. Veľkú smolu si vybral bulharský pretekár, ktorý bol na doklze s vetrom do chrbta okolo 8 m/s do cieľa krátky, no chcel to natiahnuť čo najďalej a nechal si málo výšky na otočku proti vetru, pričom to v otočke prebrzdil. Chudáčisko skončil so zlomeným členkom v nemocnici, kde ho čaká operácia-všetci mu držíme palce-je to super chlapík, ktorý pracuje u nás v Košiciach.

Dnešné ráno sa podobá včerajšiemu, akurát je vidieť viac vlhkosti vo vzduchu a už ráno sa vzduch troška „hýbe“, čím dáva najavo, že dnes by toho vetra mohlo byť aj o čosi viac. Ale uvidíme na štarte...... Jedno je však isté-je zase horúco jak v pekle-už ráno o 7:00 je to 26 st....ufff!!!. Spíme iba pod obliečkami, keďže nechceme riskovať prechladenie od klimatizácie, takže sa ráno budíme jak po „šichte“. Miesto rannej rozcvičky si ideme zaplávať Cool................

Keďže sme sa zo zvozovým busíkom vrátili pomerne neskoro/23:00/, meškáme aj s reportom. Takže aspoň v skratke: Keďže sa obavy potvrdili a naozaj čosi fúkalo/aj keď toho vetra bolo max. 5-6m/s/-organizátori sa rozhodli vypísať trať v podstate po vetre cez 3 OB o celkovej dĺžke 109km/že vraj nám chcú urobiť radosť, lebo najbližšie dva dni budú asi kvôli prichádzajúcej fronte neletové/. Trať bola naozaj pekná / letelo sa po horách aj rovinami, ale aj po 2300m pohorí, kde sa ešte držal sneh-pravé cross country/. Už od štartu kraľoval Pišta, ktorý si ako jediný čakal pod kumulíkom pri štartovej kružnici, výborne bol na tom aj Adam, ktorý bol v malej skupinke veľmi vysoko, mne sa ako obvykle štart spolu s Mirkom veľmi nevydaril, no postupne sa mi podarilo stratu vyrovnať a tak dobehnúť vedúcu skupinku, v ktorej bol aj Pišta.

Adam s Mirkom sa bohužiaľ „zasekli“ kdesi na štarte Frown. Našu skupinku viedol Urban Valič, ktorý ale po sólovom úniku výrazne stratil a pelotón ho prežehlil. Druhým ťahúňom bol Pišta, ktorý svojim neskutočným šiestym zmyslom „stopoval“ a tak ma previedol cez „nebezpečné“ roviny. 30 km pred cieľom začínali nádherné hory, podobné Slovinským alpám-takže sme sa z rovín vydali priamo tam so zámerom termického svahovania, ktoré našťastie fungovalo bezchybne –

prilepili sme sa do 1/3 a za chvíľu sme boli hore Smile. Pišta si v rovinách nakúpil toľko výšky, že priletel nad hrebeň ešte pred nami, čím bol najvyššie a prvý. Rozhodol sa však vrátiť sa k nám do silného stpáku čo ho stálo dosť výšky a stupák medzičasom zdochol.Škoda. Myslím si, že mal víťazstvo na 90% vo vrecku a tak sa zasekal na 15 min. Ďalej to bolo už iba po nízkom plytkom hrebienku, na konci ktorého bol výrazný zub. Alijaž Valič s Talianom Albertom Vitale sa vydali ešte pred koncom hrebienka priamo do cieľa/5km/ so psou výškou cez zatienené polia, ja som to na istotu potiahol ešte ku skalnému zubu, dobral ešte 200m a vydal sa za nimi. Bohužiaľ pre mňa mali skvelú stopu

a dolietajú asi 50m ponad pásku necelú minútu skôr. Borec zo Švédska /Joakim Johansson/ na airwave prenuličkoval tiene

a dolietava do cieľa na chlp presne. Ja dolietavam tesne za ním s 200 metrami na 4. mieste Wink. Asi po 5-15 minútach dolietava celý pelotón , v ktorom je aj smoliar Pišta a Adam. Mirko skončil dnes 3km pred cieľom. V cieli sa dnes stretáva okolo 50 šťastných pilotov. Výsledky tu

Streda 3.6.2009-voľný deň

Predpovede počasia sa naplnili do bodky. Obloha je zatiahnutá a na horách vidno dážď. Organizátori po dlhšom premýšľaní vyhlasujú oddychový deň a pozývajú pretekárov na barbecue niekam do národného parku. My však v týchto horúčavách dávame prednosť bazénu a klimatizovanej izbe. Takto ako my, sa rozhodla asi väčšina pretekárov. Naša voľba sa ukazuje ako správna-obloha sa vyjasnila a vonku je také peklo, že na ulici niet ani nohy-myslím si, že dnes tu je okolo 43st....ufff

Takže oddych a zajtra pravdepodobne pokračujeme ďalej v pretekárskom maratóne.

Štvrtok-4.6.2009

Pohľad na oblohu od rána hovorí, že na kopec sa určite pôjde. Predtucha sa potvrdzuje a o 10:00 nás vyvážajú na nižší štart. Je to z dôvodu nižších dostupov a možnosti dažďa  alebo búrok popoludní. Task commitee vypisuje 63,4km dlhú disciplínu-zatiaľ bez konkrétnych časov a čaká sa na wind-dummys / predskokanov/ aby sa ukázalo ako to vyzerá s termickou aktivitou. Krátko po štarte však jeden z predskokanov dostáva nie veľký kolaps na pravej strane svojho advance-prehnane reaguje a nedáva šancu padáku aby sa znova otvoril, my na štarte tŕpnrme. Výšky rýchlo ubúda a pilot dopadá tvrdo na zem. Záchranári sú za pár minút pri ňom a odvážajú ho sanitkou do Denizli. Končí to zlomeninou-zatiaľ presne neviem čoho, ale v každom prípade mu držíme palce a prajeme skoré uzdravenie.

Obloha sa však začína nekompromisne mračiť a neďaleko je vidieť aj výdatné prehánky. Task commitee ruší dnešnú disciplínu a vyhlasuje „day is cancelled“. Rýchlo sa balíme a mašírujeme do pripravených busíkov, aby sme boli v bazéne čo najskôr.

Piatok 5.6.2009

Ráno je po prechode studeného frontu. Je podstatne chladnejšie a tak vynechávame ranné plávanie-namiesto toho si dávame fakt výdatné raňajky. Pohľad na oblohu hovorí o 90% šanci na uletenie platného kola a tak aj je. O 10:30 nás vyvážajú na spodný štart. Po veľkých debatách, kedy sa rozhodovalo o tom či je možné spustiť z tohto štartu race to goal , sa nakoniec task committee rozhoduje vypísať 74km FAI trojuholník Race to goal. Na štart púšťajú podľa doterajšieho umiestnenia, kvôli obmedzenému počtu súčasne štartujúcich/asi 10/. Nikomu sa nejak do vzduchu nechce a vyzerá to, že je to tu „zdochnuté“ a termika si dáva načas. Nakoniec sa to rozhýbalo-ja zisťujem, že mi chýba rukavica a tak sa odopínam a zháňam náhradné rukavice-požičiavam si ich od Pištu na poslednú chvíľu. Trať je perfektne zvolená

a podmienky sa zlepšujú-naozaj u nás by sme povedali počasie roka. Dostupy sa robia z 1900 postupne na 2500m, a keďže je celá trať v doline-je výšky stále pomerne dosť. Pišta a ja berieme štart a prvý otoč medzi prvými s perfektnou výškou. Po otočení sa odďeľujem od vedúcej skupinky-čo sa ukázalo ako podstatná chyba, lebo nasledovali roviny a tam mi vedúca skupinka „dala „ asi 7km. Pišta sa stále drží vpredu a Adam je na tom tiež pomerne dobre-Miro však so svojim poradovým číslom nemá šancu dostať sa včas na štart a tak letí čo to dá. Nakoniec startu mierne doháňam a dolietavam asi 5 min. po vedúcom Urbanovi Valičovi, Pišta dolietava tesne za mnou a Adam tiež. Mirko to v snahe dohnať posadil niekde na trati. Prvý dolieta Urban Valič na Niviuk Icepeak, Ja 28. Pišta 32. Adam 44. a Mirko okolo 100. Výsledky tu . /pozrite si aj poradie krajínSurprised/

Sobota 6.6.09-posledný súťažný deň.

Ráno je vymaľované-obloha modrá , no je vidieť inverziu a na kopcoch je vidieť malé chumáčiky asi v 2300m. Hovoríme si „dnes treba zabojovať“. Nechápeme prečo sa dnes organizátorom nijak nechce hore. Stále špekulujú o silnom vetre a nám sa zdá , že je ok. Ľudia frflú a chcú ísť hore-každý si myslí, že sú to nejaké špekulácie zo strany organizátora-my však zo skúseností vieme, že čosi asi nebude košér. Nakoniec organizátori podliehajú tlaku a vyvážajú nás na horný štart. Po príchode hore to vyzerá celkom sľubne a je vypísaný provizionálny task 113km, avšak po chvíli sa podmienky menia a severovýchodný vietor svoj boj s termikou jednoznačne vyhráva. Pre nás to znamená presun na nižší štart a štartovanie podľa umiestnenia/kvôli obmedzenej veľkosti štartovačky/. Po príchode na dolný štart a vyštartovaní zopár predskokanov je nám jasné, že sa poletí. Je vypísaná 63km dlhá disciplína cez celú dolinu a späť, plus ešte nejaký otočáčik vpravo od štartu. Čas otvorenia štartového okna je stanovený na 14:30

a otvorenie štartu na 15:40. Štartujeme a okamžite po štarte sa zachytávame v slušnom 5m/s stupáku, ktorý nás vynáša do 3000m- máme ešte skoro hodinu času na otvorenie štartu-takže sa iba tak motáme. Vo vzduchu je cítiť troška viac turbulencie, ktorá by tu už o takomto čase nemala byť-myslím na to , že je dosť nervózne ovzdušie keď počjem z vysielačky organizátora hlásiť „task is cancelled !!!!“-nechápem – veď až také zlé to zase nie je. Neskôr sa z rádia od Pištu dozvedám o Crazy Thermal-e , ktorý preskúšal zručnosti zopár pilotov-vleteli do veľkého dust-davillu , ktorý mal naozaj riadnu silu-našťastie sa nikomu nič nestalo. Pristávačka je v závetrí pohoria a piloti, ktorí si zvolili túto pristávačku majú o „zábavu“ postarané.

Mne je jasné, že musím vo vzduchu ešte nejakú tú chvíľu vydržať – až slnko stratí silu a „DESTIES“ ju stratia tiež. Odlietam na trať-na protiľahlé hory cez dolinu a vraciam sa o dve hodinky-sadám však v bezpečnej vzdialenosti od možného závetria. O chvíľu som už na izbe a pijem vychladené pivečko, o ktoré sa postaral Pištík.

Večer o 8:30 je prize giving ceremony-takže nejaké foto dohodím zajtra.

Posledná zmena ( Pondelok, 01 Marec 2010 15:41 )